Kinezio/Nyirok tape

2017.01.17 12:32

Kinezio/Nyirok tape

 

A kineziológiai tapaszból csupán egyféle létezik, különböző színekben. Hatása akkor különbözik, ha másképp tesszük fel. A színeknek a színterápiában van szerepük, egyébként mindegyik ugyanazt a célt szolgálja. Sportsérüléseknél, izomhúzódásoknál használják fájdalomcsillapításra, valamint a nyirokkeringés serkentésére. Ha csupán a nyirokkeringést akarjuk felturbózni vele, célszerű a feketét választani. A levágott méretet polip alakúra formázzuk, vagyis egy fejnyi rész után a többit négyfelé vágjuk, majd lekerekítjük a végeket. A polip feje odakerül, amerre terelni szeretnénk a nyirkot. A szalagokat egyenként egy kicsit meghúzva ráragasztjuk a testrészre.

Végre eljutottam arra a pontra, hogy kaphatok tapaszt. Egy hét nyirokdrenázs után feltették. Négy napig alig bírtam hazavonszolni magam a kezelés után, pláne a fáslival, amiben begörcsölt a karom és elviselhetetlen lett. A tape–val sokkal könnyebb a kezem, ezzel kibírtam ezt az egész napos tortúrát is, mert délután még a kézsebészhez is el kellet utaznom. Kilenc hónapja mindig volt rajta fásli, vagy szorító karharisnya-szerű bármi. Tartottam tőle, ha nem lesz kötés, visszadagad. Első nap este nagyon égett a tenyerem, alig bírtam elaludni. Másnap azonban megdöbbenve tapasztaltam, hogy nem dagadt vissza, sőt, a műtét helye fellazult, ui. a fél mell is be szokott dagadni, olyankor kemény, valamint a hozzá tartozó hát rész, de most az is laza. A karom hátsó fele végig kemény, akkor is, ha a többi nem, most mindenütt laza és cm-re se lett több. Kár, hogy a fájdalom és a feszülés nem csökkent. Este ismét görcsölt az egész alkar és a tenyerem. A kulcscsont alatti árokból kiment a fölösleges víz, és elődomborodott az a kis gubó, ami a gondot okozhatja és az esés óta jelen van. A gyógytornász thoracic outlet syndroma-ra gyanakodott. Ha kiderül, hogy az, akkor bizony a felsőbb énem (őrangyalom) megvédett a fölösleges műtétektől.

2017.01.10. Elmentem a 12. akupunktúrára, és azt gondoltam, ez után egy ideig pihenek. Megörültek a kezem látványának, és hogy kisebb lett. Pihenés után majd megint megyek kúraszerűen tíz alkalmat. A doktor úrtól megkérdeztem, szabad-e beleszúrni a tűket. Elnézően mosolygott, persze, hogy szabad, csak jobb lesz tőle. Közben kiderítem, hogy thoracic outlet syndroma-e, és ha igen, azt kezelem.

Levették a méretet a karharisnyára, kesztyűt pedig már most megvehettem. Nem tudom, hogyan fogom belepréselni a kezem? Sikerült, de rögvest le kellett vegyem, annyira szorított. Milyen lesz a karharisnya?

01.11. Bizonyára csapadék jön, ismét kibírhatatlan a karom, ég, feszít, és újra feldagadt. A tape-t nem is kellett letépnem, a legtöbb helyen mára magától feljött. Azaz négy nap után már nem használt. Sima fásli és kenegettem. Kaptam beutalót nyaki röntgenre. Szerencsére nem találtak semmit, bár ahol a bursitis van, látszik néhány elmosódott folt. Még 15.-én is dagadt és őrjítően fájt.

Nézzük csak, milyen betegségtüneteket sikerült összegyűjtenem az évek során a jobb karomra? Kezdjük az emlőrák műtéttel, amelyhez csatolódott az áttétes hónalji nyirokcsomók eltávolítása. Hét év múlva a lépeltávolító műtét, mely során mindenféle branül, kanül, infúzió stb. ment ebbe a karomba. Két éve megemeltem magam, nyiroködéma alakult ki, másfél éve jól ráestem, kidudorodott a kulcscsont alatt és az addigra már csaknem lelapult nyiroködémás kar lufi méretűre dagadt. Épp ekkor derült ki a bursitis is az ultrahangon. Kilenc hónapja pedig lebénult. A bal kézben igazolták a csukló alagút szindrómát, szorul a nervus medianus, ami – így utólag visszatekintve - kb. tizenöt éve létezik mindkét kezemben, hisz négy ujjam rendszeresen zsibbadt, csak nem törődtem vele. A kisujj és a hozzá tartozó külső tenyér él zsibbadása már megint egy másik történet, az a könyök alagút szindróma tünete, mert ott szorul a nervus ulnaris. Mégis arra gyanakodtak, hogy nálam már a váll alagutakban nyomja az idegeket valami, ha más nem, a nyirokfolyadék. Mivel a hat megnagyobbodott nyirokcsomó most visszahúzódott, rájuk már nem lehetett fogni. Érdekes, hogy mások akkora nyiroködémával közlekednek, mint egy ember, mégsem bénul le a végtagjuk. Viszont a thoracic outlet syndroma-t is EMG-vel szokták vizsgálni, mert akkor sem vezet rendesen az ideg, ám mivel a kar ilyen dagadt, az újabb sem sikerülhet. A vastag nyirokpaplan egyébként maga is nyomhatja az idegeket mindenütt – állítólag, bár tényleg fura, hogy egyedül nekem bénult le ettől a kezem. Mégis csak jó lenne ezt az ödémát tartósan lejjebb vinni. De ha csapadék esetén újra, meg újra feldagad…

01.15. Tegnap este már a legjobban fájt a kezem, ezért abbahagytam a fájdalomcsillapító szedését és reggel sem vettem be. Augusztus 21. óta elég volt.

01.16. Már második napja nem szedek fájdalomcsillapítót, de a fekvésen kívül nem jutottam tovább. Az ujjaimat harmadik hete mozgatom a bal kezemmel. Próbálom behajlítani, nyújtani a letapadt inakat. Már 90 fokos szögben sikerül előre hajlítgatni, bár a mutató- és a hüvelykujjam még nem megy. Készülök, hogy amikor visszakapom az érzést, tudjam majd mozgatni. Ráadásul az ujjak ízületei bedagadtak, csak nem ízületi gyulladás? Á, este képtelen voltam elaludni, annyira fájt, égett, zsibbadt, hasogatott az egész karom. Már majdnem bevettem egy gyógyszert…

01.17. Éjjel egytől három részletben aludtam, és reggel még nem vettem be gyógyszert. Volt egy hatvan darabos Ibuprofen, amiről egyszer eldöntöttem, mire elfogy, megoldódik a kézproblémám. Még egy szem van. Nem sikerült a terv. Viszont egyre aggasztóbb, hogy a hüvelykujjpárna bőre lötyög, és egyáltalán nem azért, mert lement az ödéma, inkább az izomsorvadás lesz az oka.

01.18. Visszavittem a leletet az orvosnak, aki egyből megrémült. Van rajta valami, amiről nem tudják, mi az. Természetesen ilyen esetben a legrosszabbra kell gondolni. Azonnal írta a beutalót az onkológiára, mert az elmosódott foltok nem a csonton kívül, hanem belül vannak. Csont áttét? Kérdéssel. Nos, tudom, hogy azt kontrasztanyaggal vizsgálnák, és ha esetleg kiderülne a legrosszabb, arra nincs más, mint a kemo és a sugár, amit úgysem vállalnék, tehát nem megyek. Öt napja fájdalomcsillapító nélkül tengetem az életem. Megszoktam már, azért éjjel szakaszokban tudok aludni, bár este nehezebb elpilledni. 01.20. Térjünk vissza a felkarcsontban talált elváltozásra. Említettem már, hogy 11-12 éve felkar fájdalommal jártam a reumán. Nem bírtam felemelni és nagyon fájt, ezért adtak volna kezelést, csak munka mellett nem tudtam megoldani az utazgatást, betegállományt meg nem szerettem volna. Maradt az antiphlogisztikus kenőcs. Azzal borogattam. A rémületes diagnózis után elmentem reikit tanulni és akkor jó időre semmilyen gondom nem volt vele. A reuma előtt valamikor csontritkulás vizsgálaton is jártam, 2006-ban kezdtem a fogorvoshoz járni és ő örült, hogy nincs csontritkulásom. Két éve történt az a bizonyos márványlap terápia. Azóta fáj újra a váll alatt a felkarom. Ott találták a bursitist is. Pont ott kenegettem, mióta tudom. Arra a pontra tapasztottam az oltári büdös tigris tapaszt, ami elviselhetővé tette. Sokkal jobb azóta. De ez a kérdés most nem hagy nyugodni.

Megnézettem egy orvossal a rtg felvételt, akinek nem mondtam semmit, így nem kapcsoltak be az előítéletek. Azt mondta: Vannak ott kis ciszták, vagy más kis gombolyagok, nem látni pontosan, de ez nem vészes. S miután megtudta a történetet, ő is azt állította, hogy azért van, mert belepiszkáltak a nyirokba és a megemelés rátett.

A tapasz a negyedik napon már nem használt, feldagadt alatta a kezem. Kezdett magától feljönni. És most a mellkasomon allergiás vörös foltot is hagyott.