Bursitis

2016.05.20 11:55

Bursitis

 

Május 20. : A karom már annyira fáj, hogy nem bírom hová tenni. Tényleg mindent kipróbáltam, amit csak tudtam. Mégsem javult. Már egy hete minden este meleg almaecetes fürdőben áztatom a karom, majd a lábaim. Előbb jónak tűnt, de most már egyre rosszabb, mert reggelre sem megy le, hanem annyira puffadttá válik, hogy a tenyerem be sem bírom hajlítani. Kegyetlenül fáj, feküdni sem tudok rendesen. Hiába párnázom ki, belül hasogat. Gondoltam, most már tényleg kellene tenni valamit, mert nem bírom tovább. Éppen belefutottam Grigorij Grabovoj orosz számkódos ember egyik számsorába: „Koncentrálj a 3582295 számsorra, majd tedd fel a kérdésed. Ezután koncentrálj a 417584217888 számsorra. A választ biztos megkapod - az intuíciód, egy személy, vagy egy esemény által.” Miért is ne? Koncentráltam. Rágondoltam a kérdésemre: Hogyan tudnám meggyógyítani a kezem? Nos, abban a pillanatban beugrott, mit mondott az ultrahangos doktornő december 18.-án. „Ajaj, és ez a váll? Van itt minden, dorsitis, bursitis, tele van folyadékkal.” Persze, ezeket nem írta rá a papírra, mert csak magánszorgalomból vetett rá egy pillantást. Áhá, szóval dorsitis. Akkoriban úgy véltem ez is egyfajta ízületi gyulladás, s bár rákerestem a neten, de nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget. Most azonban beugrott a bursitis. No, nézzük. Rögtön meg is találtam. Beütöttem a dorsitist és a bursitis jött be. Hát bizony, nem ízületi gyulladás, hanem nyáktömlő gyulladás. A mindenit, eü. szakközépbe jártam, de nem emlékeztem, hogy ilyenről tanultam volna, vagy már annyira elfelejtettem, mert nem volt fontos. Amíg nem fáj, nem számít, sőt, nem is tudunk a létezéséről.

Mi az a nyáktömlő? Testünkben kb. 150 nyáktömlő (bursa) található, legtöbbjük csupán néhány centiméternyi. Leginkább műanyag zacskóhoz hasonlíthatóak, amelyek felületei meglehetősen közel találhatók egymáshoz. A nyáktömlők kötőszövetből épülnek fel, belső oldalukat speciális sejtek alkotják, amelyek leheletvékony nyálkaréteget termelnek, ezek feladata a súrlódó felületek kenése, „olajozása”. (Hasonlóan működik az ízületi tok belseje, amelyben a synovia nevű, szintén a súrlódás csökkentésére szolgáló ízületi folyadék termelődik.) Hiányukban nem működnének simán, súrlódásmentesen az ízületeink. A nyáktömlők párnaként szolgálnak, amelyek feladata, hogy csökkentsék a mozgásra fellépő súrlódást, a nyíróerőket és a kívülről érkező nyomást. Ez a funkció különösen fontos a térdeknél és a könyöknél, azonban a váll, a csípőízület, a kéztő és a boka, de az ülőgumók és az Achilles-ín sem létezhet nyáktömlők nélkül. Mindenütt megtalálhatók, ahol a csontokat el kell különíteni, el kell határolni valamely más szövettől, vagy testrésztől. Ha túlterheljük őket, begyulladhatnak, ami kellemetlen fájdalommal jár. A nyáktömlőgyulladás (bursitis) gyakran mechanikus terhelés, nyomás – pl. hosszas térdelés kemény talajon – hatására alakul ki. De nem ritka, hogy a krónikus, gyulladásos reumás megbetegedés, illetve a köszvény, gyulladás, vagy fertőzés váltja ki. Kezdetben enyhék a panaszok, a nyáktömlő környékén égő, súrlódó érzet, a gyulladt terület tapintásra erős fájdalommal reagál, később megduzzad és érezhetően melegebb a környezeténél. Ha mélyen elhelyezkedő nyáktömlőkről van szó, pl. a vállnál, kezdetben nem látható a duzzanat és a pirosság, de erősek a fájdalmak, főképp éjszaka. A gyulladás a legtöbb esetben nem terjed át a környező szövetekre, a nyáktömlőre korlátozódik. Ritka, de azért előfordul, hogy a gyulladás a nyirokerekre és a nyirokcsomókra is átterjed, így azok is fájdalmasan megduzzadnak, főképp a bakteriális fertőzések okozta nyáktömlőgyulladásra jellemző. A legtöbb bursitis a térdízületnél, a könyökcsúcsnál és a vállnál elhelyezkedő nyáktömlőket érinti. A páciensek többsége középkorú, sokuknál munkahelyi ártalom (takarítószemélyzet, sportolók, jéghokisok és birkózók). Azonban az ülőgumóknál és a könyökölve olvasás hatására a könyökcsúcson jelentkező bursitis jellemző az egyetemi és főiskolai hallgatókra is. A mélyen elhelyezkedő, nehezen kitapintható nyáktömlők vizsgálata ultrahanggal történik.

Ha jól belegondolok, tavaly január óta mondom, hogy nálam a márványlap terápia okozta. Hirtelen megemeltem magam, s utána elszabadult a pokol, akkor durrant be. Azóta fáj, és azóta mondom, hogy a nyirokcsomók is ettől dagadtak. Bezzeg az orvosok azt állítják, hogy rákos áttétek és meg akarják kemózni, vagy sugarazni, és ha a beteg nem élte túl, hát Istenem, meghalt a rákban. Ha egyszer volt ilyen kórelőzményed, utána már minden rákos, ami egy picit megnagyobbodik benned. Érdekes ez a rák is, már úgy beszélgetünk róla, mint a nátháról. No, de visszatérve a karomra és arra, hogy már írni sem tudok, ha ezt tényleg a hirtelen nagy súlyok emelgetése okozta, és a nyáktömlő gyulladás a nyirokcsomókra is ráterjedt, akkor nekem lett igazam, kezdettől mondom. Keresnem kell egy olyan orvost, aki meghallgat, és nem a saját oda nem figyelő igazságát szajkózza. Neki nem számít egy ember élete, csak menjen már ki és jöhet a következő páciens. Az oldalon, ahol rábukkantam a leírásra, többféle gyógymódot ajánlanak. Ha köszvény okozza, diétázz, ha baktérium, gyulladáscsökkentőket szedj, igyál sok folyadékot és szedjél homeopátiás szereket, vállízületnél hatékonyak a neurálterápiás injekciók.